Epostfri fredag ble en suksess

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

«!#>?)&%  e-post! Kan vi prate?»

Raskere problemløsning, bedre teamarbeid og mer fornøyde kunder

Scott A. Dockter skjønte at det var et dårlig tegn da han tok seg selv i
å sende e-post til sin assistent som satt noen få meter unna. Men det var mer enn sin egen e-post-vane som førte til at administrerende direktør i PBD Worldwide Fullfillment Services i Alpharetta, Georgia, lanserte «e-postfrie fredager», skriver Diane Brady i Business Week.

Dockter hadde en mistanke om at den store bruken av e-post ved PBD, som tilbyr tjenester som kundesenter og distribusjon, reduserte produktiviteten og sannsynligvis også salget.

Så han gav beskjed til sine 275 ansatte at hver fredag skulle de bruke telefonen eller møte kunder og kollegaer personlig.

Internt var det mange sterke reaksjoner på dette, spesielt blant de yngre arbeidstakerne.

Men beslutningen stod fast. Og det gav gode resultater – raskt.

I løpet av fire måneder opplevde PBD at denne enkle regelen førte til raskere problemløsning, bedre teamarbeid, og – det alle beste – mer fornøyde kunder.

E-postbruk falt mer enn 80%, noe som førte til bedre kommunikasjon og mer én-til-én-samhandling mellom medarbeiderne. Kundene er så fornøyd med med telefonisk kontakt at de mye oftere besøker og ringer de ansatte i PBD enn de gjorde tidligere.

«Vårt forhold til PBD er mye bedre», sier en av kundene, Cynthia Fitzpatrick i Crown Financial Ministries. «Du blir ikke kjent med noen via e-post.»

En annen av kundene til PBD sier: «Your employees all seem to be happy and enjoy what they do.»

Nyere forskning tyder på at ulempene  ved e-postbruk er større enn mange er klar over. Justin Kruger, professor ved New York University Stern School of Business, har funnet ut at bare 50% av brukerne oppfatter tonen eller intens

jonen i en e-post, og at folk flest langt overvurderer sin evne til å formidle og forstå meldinger presist. Det er mest feiltolkninger når e-posten kommer fra en sjef, forteller professor Kristin Byron ved Syracuse University .

Richard A. Chaifetz, administrerende direktør i ComPsych Corp i Chicago, har bedt sine 350 medarbeidere å redusere bruken av e-post. «E-post bør bare brukes til å sende omfattende tekst-dokumenter, eller når skriftlig kommunikasjon er helt nødvendig,» sier Chaifetz. Andre oppfordrer til å kutte ut eposten i følsomme situasjoner som viktige kunngjøringer, nedbemanninger og oppsigelser, jobbvurderinger og alle former for kritiske tilbakemeldinger.

Originalartikkelen finner du hos www.businessweek.com.

Les også

To vinnere av United Airlines-skandalen Husker du flypassasjeren som United Airlines i påsken slepte blødende mellom seteradene fordi han ikke frivillig ville gå av det overbookede flyet? ...
Norges første bok om begeistring – nå i 4. opplag Masse humor og inspirasjon, cases, forskning og empiri om å skape engasjerende og suksessrike virksomheter "Begeistring!" nå i 4. opplag «Begeistr...
Lønnsomt og innovativt kontorkaos Skrivebordspynt, kontormoro og gratis gourmetmat styrker produktivitet og samarbeid i Google. I dag er det nærmeste standard at skrivebordene til ans...
Er det en menneskerett å være sur? Av Jon Morten Melhus "Du kommer lenger med et smil og en pistol, enn bare et smil", skal Chicagos ukronte forbryterkonge Al Capone visstnok ha sagt...
Slik kan Julenissen bli en mye bedre sjef! Det er travle tider hos Julenissen denne uken, og da kan lederskapet gå litt på halv tolv. Her er syv gode tips til hvordan Julenissen kan bli en bed...
Tidenes morsomste sikkerhets-informasjon! Southwest Airlines er et av verdens mest lønnsomme flyselskap, og samtidig et av de mest populære hos kundene. Når du ser denne sikkerhetsinformasjone...
Motivasjonsforedrag om begeistring for ledere og medarbeidere Få mer begeistring, energi og bedre resultater hos medarbeidere og ledere med faglige inspirasjonsforedrag med Jon Morten Melhus. Medarbeiderforedrag...
Smarte begeistringstips Hva kan dere gjøre for å få en litt mer begeistrende og munter arbeidshverdag? På bildet over ser du tidligere daglig leder Roger Keiseraas i NSB Ass...
Nyansatte starter den nye jobben med to uker fri Lederen Jason Freedman i eiendomsselskapet 42floor ber de nyansatte starte sitt nye arbeidsforhold med 14 dager betalt fri. Fra dag én. På den måt...