Hvordan vite om du er en fryktelig, elendig og veldig dårlig sjef?

Fryktelige sjefer kommer i alle former og størrelser .

Du husker sikker noen tidligere sjefer du har hatt gleden – eller frustrasjonen – av å jobbe for.

Ifølge en fersk meningsmåling med 2700 respondenter på Monster.com, anser mer enn én av tre sin sjef for å være «fryktelig» (38 prosent ) og 54 prosent av respondentene ga sjefen negativ vurdering. Bare 17 prosent av respondentene ga sin sjef god karakter .

Selv om denne målingen ikke er vitenskapelig basert, bekrefter det hva vi allerede vet: Det er noen ganske dårlige sjefer der ute .

Men hva med deg ? Kan du være en fryktelig sjef?

Se sjekklisten hos TLNT i Eremedia:

How to know if you are a horrible boss

But what about you? Could you be a horrible boss?

You might be a horrible boss if:

  • Your team works incredibly hard, but you always take the credit.
  • Your own insecurities and fear keep you from developing and trusting your team.
  • You are constantly late and make your team feel like their time isn’t as valuable as yours.
  • You limit your team’s exposure to senior leaders.
  • You assume your team knows your priorities, without clearly stating what they are and why they are important.
  • When priorities shift, you don’t explain why.
  • You micromanage and tell your team how things need to be done, instead of letting them figure it out.

Even if you aren’t a horrible boss, or haven’t worked for a horrible boss, you very well may find yourself working for one in the future.

Bad boss? There are things you can do

Advice for dealing with a horrible boss:

  • Adapt — You can’t change people, so decide what you can do to make things better. Consultant Ryan Siskow says “Let’s face it, they’re your problem – like it or not – until that manager improves, is discharged or leaves the organization.” In the case of the perpetually late boss, build in extra time for meetings, have a clear agenda and be realistic about what you can accomplish.
  • Take a step back, wait, then react — Let the anger and emotions that result from a particularly awful interaction subside. It will allow you to respond with a cool head and keep you focused on your priorities and long-term goals.
  • Launch a positive offense — Resist the urge to become a victim. Make a concerted effort to treat your boss with respect and deference. This will often ease him/her out of defense or attack mode.
  • Take the initiative when communicating — Schedule weekly check-ins as a way to stay on top of shifting priorities and new information.
  • Remember your boss is not your career — Don’t let him/her define you. One leader I know made a concerted effort to network around her boss. She made absolute sure that her results were credited to her.
  • Minimize the surprises — Make sure your boss is clear on what you’re focused on in the short and long-term. Constantly ask, “Is there something missing that you think I should have on my radar?”
  • Learn from it — Working with difficult people, and turning them into your ally is one of the greatest skills you can master. One leader who weathered two lousy bosses said this:
    «The ability to successfully deal with difficult people has helped me in my career. I was recently promoted to a national position within my company. The two biggest advocates in favor of my promotion were both of my former, horrible bosses!”

Keep your patience — and a sense of humor

A friend who was stuck with one bad boss after another told me he never lost sight of these three important things: perspective, patience and a sense of humor.

Because even when one horrible boss leaves your life, the next one could be waiting just behind him.

This was originally published on PeopleResult’s Current blog.

Hele artikkelen finner du her.

Les mer om inspirerende lederforedrag og -workshops her,

Og klikk her for å lese mer om 5 bøker om mer enn 50 begeistringsledere som skaper involvering, begeistring og gode resultater. 

Les også

Hva i alle verden har papegøyer å gjøre med kunnskap og ledelse? Jeg har lenge vurdert å kjøpe en papegøye, så her forleden gikk jeg til en dyrebutikk som hadde et godt utvalg av arten. Rett innenfor døren satt en...
Ikke vær resultatorientert! Det er ikke lurt å være altfor resultatorientert. Det er nemlig prosessen for å nå målet er viktig, og resultatet kommer som et resultat av hva vi gjø...
Tøffe og travle dager? Føler deg ubegeistret? Trenger påfyll? Sørg for å ha begeistrende ledere og engasjerte kolleger. Det er ikke så vanskelig, men det krever bevissthet – og kanskje en påminnelse ! https...
Hvorfor høflighet reduserer sykefravær og stress Høflighet på jobben er undervurdert Høflighet, eller det å være vennlig og imøtekommende mot sine kolleger, kan høres ut som en selvfølge. Førsteaman...
Topp 10 spørsmål til medarbeidersamtalen Hva er det lurt å spørre om i medarbeidersamtalen? Her er ti gode spørsmål som stilles i medarbeidersamtalen i amerikanske selskaper, i følge nettste...
Direktøren som høylydt forteller at han går tidlig fra jobben Robbert Rietbroek, konsernsjef i PepsiCo Australia og New Zealand, oppfordrer lederne til å markere tydelige når de går tidlig fra jobb for å hente ba...
Gjør mindre og bli en bedre leder!  Som leder kan du presse deg til å gjøre enda mer eller gjøre det enda bedre, for å holde tritt i en arbeidshverdag som endrer seg stadig hurtigere. M...
Lederforedrag om «Begeistringsledelse» Tren lederne i begeistringsledelse så de skaper mer entusiasme, energi og bedre resultater hos  medarbeiderne.   Jon Morten Melhus holder faglige, ...
Om å være sjef. Ett av mange udødelige verk fra 80-tallets mest legendariske, kunstneriske og kreative reklamebyråer, Haugen & Maning. Den dagen du kom hjem fra...
Motiverer ansatte uten pisk og gulrot Det er pussig at ikke flere virksomheter tar utgangspunkt i hva som motiverer medarbeiderne til å gjøre en enda bedre jobb...