Gjør mindre og bli en bedre leder!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
 Som leder kan du presse deg til å gjøre enda mer eller gjøre det enda bedre, for å holde tritt i en arbeidshverdag som endrer seg stadig hurtigere. Men en av de mest effektive tilnærmingene til ledelse handler ikke om hva du gjør – det handler om hva du ikke gjør.

Før du går tilbake til dagens to do-liste, bør du derfor vurdere disse tre strategiene for å bli mer effektiv ved å gjøre mindre.

1. Bruk tid på bare å være til stede

Det stemmer: Du kan være mer effektiv som leder ved å gjøre mindre. © Shutterstock

Mange ledere er fortsatt fanget i illusjonen om at de virker mer profesjonelle når de har det veldig travelt. De har en tettpakket kalender. Men i stedet bør de sette av tid til å tenke på morgendagens utfordringer og muligheter og skape rom for nysgjerrighet. Ro ned og lytt til ditt ønske om å lære og forstå mer. Hvis du hele tiden er opptatt av å yte og produsere, kan du ikke tilegne deg ny informasjon, reflektere over dine feil eller tilbakeslag, kjenne på begrensninger eller få et perspektiv på det store bildet. Å gi tid seg selv ro til å tenke kan virke lite produktivt, men det kan faktisk skape klarhet og frigjøre nyskapende tenkning.

Utenriksministeren med en time stilletid

George P. Shultz  jobbet under ikke mindre enn tre amerikanske presidenter. Da han var utenriksminister på 1980-tallet, pleide han å lukke seg inne på kontoret én time hver uke for stille refleksjon. Han satte seg på kontoret med papir og penn, lukket døren og ba sin sekretær kun å forstyrre ham hvis en av to personer ringte: «Min kone eller presidenten,» hevdet Shultz.

Secretary of State George P. Shultz (L) and Vice President George H.W. Bush at an event in Washington, DC, circa 1983.

Shultz, som er nå 96 år, fortalte at denne alenetiden var den eneste måten han kunne få ro til å tenke på de strategiske aspektene ved jobben. Ellers ville han kontinuerlig bli involvert i taktiske problemer, uten mulighet til å fokusere på de store spørsmålene av nasjonale betydning. Og for å gjøre en god jobb som leder, er det nødvendig å sette av tid til å reflektere over det som faktisk er viktig. Schulz ble kjent for å være en uhyre handlekraftig utenriksminister, blant annet var han sentral i å støtte Michail Gorbachev og dermed bidra til jerneteppets fall i Øst-Europa i 1989. Han mener han lyktes godt  takket være sin evne til å sette av tid til de store, langsiktige tankene.

– Du sløser bort år hvis du ikke sløser bort timer.

Psykologen Amos Tversky, som samarbeidet med Nobelprisvinner Daniel Kahneman, har sin egen versjon av dette: «Hemmeligheten bak god forskning er alltid å være litt underarbeidet,» sa Tversky, «du sløser bort år hvis du ikke sløser bort timer.»

 Milliard-idé ved biljardbordet

At Google the work culture is colorful fun and the work climate is upbeat. Photo © Peter Wurmli

Og dine kolleger elsker at du har har tid til en uformell prat ved kaffemaskinen eller i gangen om utfordringer, ideer, innspill – eller den siste fotballkampen eller konfirmasjonen.

Mange store ideer er født utenfor møterommet eller kontoret. Google’s AdSense-produkt, som er blitt en virksomhet som omsetter flere titalls milliarder dollar, ble oppfunnet en dag av en gruppe ingeniører fra ulike team som spilte biljard på kontoret.

2. Slapp av, du kan ikke vite alt

Gi slipp på ditt behov for å ha alle svarene. Dropp å lese alle eposter i detalj og å delta på alle møter av frykt for å gå glipp av prosjektdetaljer. Slutt å tro at din betydning for bedriften har noe som helst å gjøre med tittelen din, det siste prosjektet du leverte eller budsjettet du  innfridde. Fokuser heller på utfordringene du skal løse, teamene du bygger og kollegene du hjelper og utvikler.

Dan Cobley, Googles administrerende direktør i Storbritannia,
forteller at han alltid forsøkte å ikke gi «Hippo»,   “Highest-Paid Person’s Opinion” (den høyest betalte persons mening) for mye oppmerksomhet. Gode ideer og forslag kommer ikke som følge av rang eller tittel, men like mye fra unge og nyansatte som kan se på saken med forfriskende nytt blikk.

3. Revurdér vaner og prioriteringer

Vaner er vonde, men av og til nødvendige, å vende. Forfattere lever etter prinsippet om «kill your darlings.» For dem betyr det å være brutalt ærlig med seg selv om hva som fungerer i en historie og å bli kvitt alt som ikke gjør det, uansett hvor godt skrevet de synes et er. For oss i privat og offentlig arbeidsliv betyr det å bryte med vaner og rutiner som vi kjører på autopilot, selv når de ikke har nytte for oss eller bidrar til de resultatene vi trenger. Ikke bruk tid på ukentlige eller kvartalsvise rapporter som tar for mye tid, dersom de ikke har stor betydning for at vi skal lykkes. Still spørsmål ved den i blant nesten religiøse besettelsen av kvartalsvise tall og nøkkelindikatorer. Spør heller hva som gjemmer seg bak disse tallene. Og hvilke observasjoner eller innsikt du kan  gå glipp av fordi nesen din er så begravet i disse rutinemessige oppgavene, som ofte  prioriteres helt kritikkløst. Når du kutter ut eller bruker mindre tid på velkjente, men kanskje ineffektive oppgaver, gir du plass til nye som kan frigjøre nye ideer eller ny tenkning. Prioritering handler som kjent like mye om å velge bort, som å velge.

Kilder:

Jon Morten Melhus er blant de fremste rådgivere og foredragsholdere i Norge når det gjelder betydningen av begeistring og begeistringsledelse. Han er utdannet siviløkonom fra NHH og har hatt lederstillinger i Den Norske Opera, Radio 1, «Mot i Brøstet», Stig og Stein Idélaboratorium AS m.m. og har også erfaring som entertainer. Hans bøker om begeistring og begeistringsledelse har solgt i nærmere 50 000 eksemplarer.

Les også

Direktøren som høylydt forteller at han går tidlig fra jobben Robbert Rietbroek, konsernsjef i PepsiCo Australia og New Zealand, oppfordrer lederne til å markere tydelige når de går tidlig fra jobb for å hente ba...
Lederforedrag om «Begeistringsledelse» Tren lederne i begeistringsledelse så de skaper mer entusiasme, energi og bedre resultater hos  medarbeiderne.   Jon Morten Melhus holder faglige, ...
Om å være sjef. Ett av mange udødelige verk fra 80-tallets mest legendariske, kunstneriske og kreative reklamebyråer, Haugen & Maning. Den dagen du kom hjem fra...
Motiverer ansatte uten pisk og gulrot Det er pussig at ikke flere virksomheter tar utgangspunkt i hva som motiverer medarbeiderne til å gjøre en enda bedre jobb...
Transformasjonsledelse er lønnsom ledelse Både internasjonale og norske studier viser at det er en sterkere sammenheng mellom transformasjonsledelse og effektivitet i organisasjoner enn med no...
Slik kan Julenissen bli en mye bedre sjef! Det er travle tider hos Julenissen denne uken, og da kan lederskapet gå litt på halv tolv. Her er syv gode tips til hvordan Julenissen kan bli en bed...
Derfor lønner det seg å ha god humor på jobben Tør du å bruke humor når du leder kollegene dine? Om ikke vil du trolig få en aha-opplevelse når du prøver det. TEKST: GURO THOBRU, Publisert på Lede...
Humørløse ledere  Av Jon Morten Melhus, forfatter og rådgiver Hvordan er sjefen din? - Den som mangler sans for humor, har et alvorlig problem og bør ikke gi...
Slik vil ledere ledes Det er feil å tro at ledere ikke trenger ledelse I en ny undersøkelse har Væksthus for Ledelse – et dansk nettv...
Motivasjonsforedrag om begeistring for ledere og medarbeidere Få mer begeistring, energi og bedre resultater hos medarbeidere og ledere med faglige, men humoristiske inspirasjonsforedrag med Jon Morten Melhus.  ...