Gjør mindre og bli en bedre leder!

 Som leder kan du presse deg til å gjøre enda mer eller gjøre det enda bedre, for å holde tritt i en arbeidshverdag som endrer seg stadig hurtigere. Men en av de mest effektive tilnærmingene til ledelse handler ikke om hva du gjør – det handler om hva du ikke gjør.

Før du går tilbake til dagens to do-liste, bør du derfor vurdere disse tre strategiene for å bli mer effektiv ved å gjøre mindre.

1. Bruk tid på bare å være til stede

Det stemmer: Du kan være mer effektiv som leder ved å gjøre mindre. © Shutterstock

Mange ledere er fortsatt fanget i illusjonen om at de virker mer profesjonelle når de har det veldig travelt. De har en tettpakket kalender. Men i stedet bør de sette av tid til å tenke på morgendagens utfordringer og muligheter og skape rom for nysgjerrighet. Ro ned for å lære og forstå mer. Hvis du hele tiden er opptatt av å yte og produsere, kan du ikke tilegne deg ny informasjon, reflektere over dine feil eller tilbakeslag, kjenne på begrensninger eller få et perspektiv på det store bildet. Å gi tid seg selv ro til å tenke kan virke lite produktivt, men det kan faktisk skape klarhet og frigjøre nyskapende tenkning.

Utenriksministeren med en time stilletid

George P. Shultz  jobbet under ikke mindre enn tre amerikanske presidenter. Da han var utenriksminister på 1980-tallet, pleide han å lukke seg inne på kontoret én time hver uke for stille refleksjon. Han satte seg på kontoret med papir og penn, lukket døren og ba sin sekretær kun å forstyrre ham hvis en av to personer ringte: «Min kone eller presidenten,» hevdet Shultz.

Secretary of State George P. Shultz (L) and Vice President George H.W. Bush at an event in Washington, DC, circa 1983.

Shultz, som er nå 96 år, fortalte at denne alenetiden var den eneste måten han kunne få ro til å tenke på de strategiske aspektene ved jobben. Ellers ville han kontinuerlig bli involvert i taktiske problemer, uten mulighet til å fokusere på de store spørsmålene av nasjonale betydning. Og for å gjøre en god jobb som leder, er det nødvendig å sette av tid til å reflektere over det som faktisk er viktig. Schulz ble kjent for å være en uhyre handlekraftig utenriksminister, blant annet var han sentral i å støtte Michail Gorbachev og dermed bidra til jerneteppets fall i Øst-Europa i 1989. Han mener han lyktes godt  takket være sin evne til å sette av tid til de store, langsiktige tankene.

– Du sløser bort år hvis du ikke sløser bort timer.

Psykologen Amos Tversky, som samarbeidet med Nobelprisvinner Daniel Kahneman, har sin egen versjon av dette: «Hemmeligheten bak god forskning er alltid å være litt underarbeidet,» sa Tversky, «du sløser bort år hvis du ikke sløser bort timer.»

 Milliard-idé ved biljardbordet

At Google the work culture is colorful fun and the work climate is upbeat. Photo © Peter Wurmli

Og dine kolleger elsker at du har har tid til en uformell prat ved kaffemaskinen eller i gangen om utfordringer, ideer, innspill – eller den siste fotballkampen eller konfirmasjonen.

Mange store ideer er født utenfor møterommet eller kontoret. Google’s AdSense-produkt, som er blitt en virksomhet som omsetter flere titalls milliarder dollar, ble oppfunnet en dag av en gruppe ingeniører fra ulike team som spilte biljard på kontoret.

2. Slapp av, du kan ikke vite alt

Gi slipp på ditt behov for å ha alle svarene. Dropp å lese alle eposter i detalj og å delta på alle møter av frykt for å gå glipp av prosjektdetaljer. Slutt å tro at din betydning for bedriften har noe som helst å gjøre med tittelen din, det siste prosjektet du leverte eller budsjettet du  innfridde. Fokuser heller på utfordringene du skal løse, teamene du bygger og kollegene du hjelper og utvikler.

Dan Cobley, Googles administrerende direktør i Storbritannia,
forteller at han alltid forsøkte å ikke gi «Hippo»,   “Highest-Paid Person’s Opinion” (den høyest betalte persons mening) for mye oppmerksomhet. Gode ideer og forslag kommer ikke som følge av rang eller tittel, men like mye fra unge og nyansatte som kan se på saken med forfriskende nytt blikk.

3. Revurdér vaner og prioriteringer

Vaner er vonde, men av og til nødvendige, å vende. Forfattere lever etter prinsippet om «kill your darlings.» For dem betyr det å være brutalt ærlig med seg selv om hva som fungerer i en historie og å bli kvitt alt som ikke gjør det, uansett hvor godt skrevet de synes et er. For oss i privat og offentlig arbeidsliv betyr det å bryte med vaner og rutiner som vi kjører på autopilot, selv når de ikke har nytte for oss eller bidrar til de resultatene vi trenger. Ikke bruk tid på ukentlige eller kvartalsvise rapporter som tar for mye tid, dersom de ikke har stor betydning for at vi skal lykkes. Still spørsmål ved den i blant nesten religiøse besettelsen av kvartalsvise tall og nøkkelindikatorer. Spør heller hva som gjemmer seg bak disse tallene. Og hvilke observasjoner eller innsikt du kan  gå glipp av fordi nesen din er så begravet i disse rutinemessige oppgavene, som ofte  prioriteres helt kritikkløst. Når du kutter ut eller bruker mindre tid på velkjente, men kanskje ineffektive oppgaver, gir du plass til nye som kan frigjøre nye ideer eller ny tenkning. Prioritering handler som kjent like mye om å velge bort, som å velge.

Kilder:

Jon Morten Melhus er blant de fremste rådgivere og foredragsholdere i Norge når det gjelder betydningen av begeistring og begeistringsledelse. Han er utdannet siviløkonom fra NHH og har hatt lederstillinger i Den Norske Opera, Radio 1, «Mot i Brøstet», Stig og Stein Idélaboratorium AS m.m. og har også erfaring som entertainer. Hans bøker om begeistring og begeistringsledelse har solgt i nærmere 50 000 eksemplarer.

Les også

Dummere med dunkelt lys? “Dim lights are producing dimwits” – Joel Soler, American psychologist Foretrekker du at et svakt opplyst kontor  fremfor en godt opplyst arbeidspl...
Hva i alle verden har papegøyer å gjøre med kunnskap og ledelse? Jeg har lenge vurdert å kjøpe en papegøye, så her forleden gikk jeg til en dyrebutikk som hadde et godt utvalg av arten. Rett innenfor døren satt en...
Ikke vær resultatorientert! Det er ikke lurt å være altfor resultatorientert. Det er nemlig prosessen for å nå målet er viktig, og resultatet kommer som et resultat av hva vi gjø...
Tøffe og travle dager? Føler deg ubegeistret? Trenger påfyll? Sørg for å ha begeistrende ledere og engasjerte kolleger. Det er ikke så vanskelig, men det krever bevissthet – og kanskje en påminnelse ! https...
Hvorfor høflighet reduserer sykefravær og stress Høflighet på jobben er undervurdert Høflighet, eller det å være vennlig og imøtekommende mot sine kolleger, kan høres ut som en selvfølge. Førsteaman...
Mer engasjerende og effektive møter? Går dere ut av møtene med mer energi enn da dere kom inn? Hvis ikke, sliter dere sannsynligvis med en del ulønnsomme møter Engasjér lederne og m...
Topp 10 spørsmål til medarbeidersamtalen Hva er det lurt å spørre om i medarbeidersamtalen? Her er ti gode spørsmål som stilles i medarbeidersamtalen i amerikanske selskaper, i følge nettste...
Direktøren som høylydt forteller at han går tidlig fra jobben Robbert Rietbroek, konsernsjef i PepsiCo Australia og New Zealand, oppfordrer lederne til å markere tydelige når de går tidlig fra jobb for å hente ba...
”Nå må du være fornuftig, da!” Eller: ”Business is entertainment”  Av Jon Morten Melhus Forleden sa en seksåring til meg: ”Mamma synes alltid jeg tegner så fint, til og med når je...
Lederforedrag om «Begeistringsledelse» Tren lederne i begeistringsledelse så de skaper mer entusiasme, energi og bedre resultater hos  medarbeiderne.   Jon Morten Melhus holder faglige, ...