Hvorfor høflighet reduserer sykefravær og stress

Høflighet på jobben er undervurdert

Høflighet, eller det å være vennlig og imøtekommende mot sine kolleger, kan høres ut som en selvfølge. Førsteamanuensis og stressforsker ved Uppsala universitet, Dan Hansson, mener imidlertid at denne selvfølgen ofte blir oversett, og at små og enkle grep kan øke trivselen betraktelig. I en kanadisk studie gav blant annet enkel høflighetstrening en drastisk nedgang i sykefraværet, skriver Jon Marius Roald i Dagens Perspektiv.

Høflighet gav lavere sykefravær

– Sykefraværet gikk ned med 38 prosent, stressrelaterte problemer minket, relasjoner blomstret og trivselen og arbeidsgleden økte. Alt på grunn av høflighetstrening, sier Hansson til den svenske arbeidsmiljøavisa Arbetsliv.

Show, don’t tell

Høflig oppførsel koker i bunn og grunn ned til trygghet på jobben. I motsatt ende ligger uhøflig atferd, noe som kan oppleves som negativt og aggressivt. Det kan gjøre at ansatte føler seg krenket eller direkte redde.

– Uhøflighet burde egentlig ikke forekomme. Der det skjer mangler det sannsynligvis klare retningslinjer for hva som er akseptabel og uakseptabel atferd i organisasjonen, sier Hansson.

Men det holder ikke å snakke om at vi skal være høflige og rause med hverandre. Det er hva vi i praksis gjør som er viktig, hvordan vi konkret behandler hverandre i arbeidshverdagen. All verdens fine ord og prinsipper hjelper lite om vi ikke kan observere og føle hvordan vi fungerer sammen både som kolleger og personer på jobben.

Ikke nok å si «Vær snill!»

– Organisasjonen må være klar på å definere hva som er ønsket atferd, og på samme måte hvilken atferd som bør lukes bort, og disse kjørereglene må også kommuniseres ut i organisasjonen i klartekst. Det hjelper ikke å si «vær snill mot hverandre». Det er ikke konkret nok, understreker han.

9 enkle høflighetsgrep

  • Hilse på hverandre
  • Be kolleger med på lunsj
  • Ta godt imot nye medarbeidere
  • Svare på epost
  • Vis interesse: Lytt til andre og prøv aktivt å sette deg inn i deres situasjon
  • Inkluder kollegene dine i ditt arbeid
  • Vær sjenerøs med ros og anerkjennelse
  • Still opp hvis en kollega trenger hjelp
  • Vær flink til å dele kunnskap og informasjon

Kilde: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)

Illustrasjon: © Kristian Hammerstad

Takk til Dagens Perspektiv for denne artikkelen.

Les også

Mer engasjerende og effektive møter? Går dere ut av møtene med mer energi enn da dere kom inn? Hvis ikke, sliter dere sannsynligvis med en del ulønnsomme møter Engasjér lederne og m...
”Nå må du være fornuftig, da!” Eller: ”Business is entertainment”  Av Jon Morten Melhus Forleden sa en seksåring til meg: ”Mamma synes alltid jeg tegner så fint, til og med når je...
To vinnere av United Airlines-skandalen Husker du flypassasjeren som United Airlines i påsken slepte blødende mellom seteradene fordi han ikke frivillig ville gå av det overbookede flyet? ...
Norges første bok om begeistring – nå i 4. opplag Masse humor og inspirasjon, cases, forskning og empiri om å skape engasjerende og suksessrike virksomheter "Begeistring!" nå i 4. opplag «Begeistr...
Lønnsomt og innovativt kontorkaos Skrivebordspynt, kontormoro og gratis gourmetmat styrker produktivitet og samarbeid i Google. I dag er det nærmeste standard at skrivebordene til ans...
Er det en menneskerett å være sur? Av Jon Morten Melhus "Du kommer lenger med et smil og en pistol, enn bare et smil", skal Chicagos ukronte forbryterkonge Al Capone visstnok ha sagt...
Slik kan Julenissen bli en mye bedre sjef! Det er travle tider hos Julenissen denne uken, og da kan lederskapet gå litt på halv tolv. Her er syv gode tips til hvordan Julenissen kan bli en bed...
Tidenes morsomste sikkerhets-informasjon! Southwest Airlines er et av verdens mest lønnsomme flyselskap, og samtidig et av de mest populære hos kundene. Når du ser denne sikkerhetsinformasjone...
Motivasjonsforedrag om begeistring for ledere og medarbeidere Få mer begeistring, energi og bedre resultater hos medarbeidere og ledere med faglige, men humoristiske inspirasjonsforedrag med Jon Morten Melhus.  ...