18 nyttårstips for å skape mer energi og arbeidsglede – og bedre resultater

Det er 3 måter man kan motivere folk til å jobbe hardere, raskere og smartere:

  1. True dem.
  2. Betale dem masse penger.
  3. Gjøre jobben deres morsommere.

I dagens arbeidsliv har det vist seg lite effektivt å true ansatte.
Og å
 betale dem masse penger (selv om du har råd til det), viser seg dessverre å ha bare kortsiktig virkning.

JMMelhus sirkusdirektør just IMG_0452Bare nummer tre, det som gjør arbeidsdagen engasjerende og morsom, påvirker reell, langsiktig endring. Jobben er ikke alltid morsom. Men hvis du er ansvarsfull og har
fokus på oppgaver og tidsfrister, vil all glede og humor du opplever med kollegene i løpet av dagen gjøre deg mer produktiv og engasjert.

Her er 18 enkle tips til hvordan dere kan skape en enda mer utfordrende, kreativ og morsom atmosfære:

  • Skap begeistrings-tradisjoner med kollegene
    Møtes kl 14.35 hver dag eller hver mandag til en sjokolade, is, cappuchino eller Pepsi Max.
  • foredrag-featured
    – kanskje ta en kjøretur på samlebåndet?

    Bruk noen minutter hver dag på å spasere rundt i – og gjerne ut av – kontoret.

  • Gjør kontoret eller arbeidsplassen din til et sted du trives
    Heng opp bilder, morsomme beskjeder fra kolleger eller kunder, artige figurer, eller kanskje et falsk Faberge-egg, på skrivebordet. Google har dette høyt prioritert, for å sikre at alle foretrekker å være på jobben fremfor å sitte på hjemmekontor.
  • Le
  • Gi komplimenter til noen kolleger hver dag
  • Ikke si til andre eller om andre det du ikke vil at andre skal si til eller om deg
  • Bli med på eller skap en jobb-aktivitet
    Dart, fotball, sjakk, bridge, quiz, vinsmaking – det blir noe å glede seg til og noe å snakke med kollegene om.
  • Start møtene med litt humor
    Nerf-pistol, basketball-nett for papirkuler, partyfløyte, stor godteribolle, eller start møtet med en artig historie, vits eller Youtube-film for å få ned skuldrene før de alvorlige temaene overtar fokuset.
  • Lag et belønningssystem for arbeidsglede og begeistring
    Den som har oppmuntret kolleger, skapt flest smil hos kunder eller brukere, redusert stress med en artig replikk, etc.
  • På hvert ukemøte med alle kollegene skal  én person fortelle i 3 minutter om sin yndlingshobby, yndlingsbok, eller en annen interesse i privatlivet, så blir alle litt mer kjent med personen og ikke bare fagpersonen. Går på omgang.
  • Ta deg tid til å respondere når det skjer noe gøy
    Det er lett å la den rasjonelle venstrehjernen ta styringen på jobben, men stopp opp og ta deg tid til å gi kolleger og kunder en mulighet til å se det morsomme eller absurde i en situasjon eller et problem.
  • Nye omgivelser
    Ta møtet på en kafé, i en park, mens dere går en tur. Tilbake på kontoret vil dere ha fått ny energi av å se andre omgivelser og få frisk luft og regn eller sol i ansiktet – og sannsynligvis også noen bedre ideer og løsninger.
  • Lunsj på et museum
    Hvis du jobber i eller i nærheten av en by, er du sannsynligvis i nærheten av museer og gallerier. Når var sist gang du eller dine ansatte gikk på museum? Et selskap jeg jobbet med i Oslo, hadde jevnlige lunsjturer til museer og severdigheter, som skapte felleskapsfølelse og noe å snakke om etterpå.
  • Feiring og party
    Finn gode unnskyldninger for å feire sammen, med eller uten alkohol, – bursdager, ny kontrakt, kontrakten vi ikke fikk, det er torsdag, utendørs grilllunsj i februar, juleselskap i juni.
  • Lotteri
    På fredag -– eller kanskje mandag, det er da vi virkelig trenger hjelp – er det vinlotteri, ostelotteri, kakelotteri eller fri-etter-lunsj-lotteri. Noe å glede seg til, og gøy mens det står på. Vinneren er ikke de første, men de siste som blir trukket ut, da tar det lenger tid og blir mer spennende. Kanskje investere i et lykkehjul?
  • Ekstrem kontor-makeover
    Lysere og gladere farger, store grønne planter, inspirerende bilder på veggene og sunn snacks kan injisere positiv energi i et ellers trist kontor.
  • Ikke snakk om jobben med kolleger utenfor jobben
    Om dere gjør hyggelige ting sammen utenfor jobben, ikke snakk om jobben. Bruk tiden til å bli bedre kjent med hverandre. Da jobber dere bedre sammen også.
  • Oppmuntre kollegene til å legge arbeidet bak seg på slutten av dagen.
    Ansatte bør ikke være så opptatt av jobben at det påvirker familieliv og fritidsaktiviteter. Finn morsomme måter for ansatte å «lesse av» på slutten av dagen eller uken. Lag et rituale som å skrive en «to do» liste og digitalt eller fysisk legge den igjen på skrivebordet eller tavlen. Dermed kan man trene seg til ikke å tenke på oppgavene på listen til neste dag.

Mens  arbeidsgleden og humoren øker i virksomheten, får dere samtidig anledning til å se om det er negative krefter i bedriften. Det er greit for ansatte å være sjenert eller innadvendt. Men det er ikke greit at de tapper energien ut av virksomheten og kollegene.

Når dere bestemmer dere for å ha det morsommere, så vil dere etter all sannsynlighet få et mer positivt forhold til jobben. Begynn pent og rolig med noen få, enkle aktiviteter, og ikke forvent at ting skal endrer seg over natten. Som B-gjengen sier: «Rom ble ikke brent på en dag».

Trenger dere mer energi og begeistring i arbeidshverdagen? Har dere ledere som bør skape mer entusiasme og bedre resultater? Vi har erfaring med flere hundre virksomheter som har skapt mer engasjement og bedre resultater.
Les mer om våre lønnsomme og inspirerende foredrag og
-workshops her.

Og klikk her for å lese mer om 5 bøker om mer enn 50 begeistringsledere som skaper involvering, begeistring og gode resultater. 

Disse 18 tipsene er inspirert av følgende artikler:
http://uk.businessinsider.com/easy-ways-to-have-more-fun-at-work-2014-10?r=US&IR=T
http://www.agcareers.com/newsletters/creating.htm
https://www.americanexpress.com/us/small-business/openforum/articles/attitude-changes-everything-why-fun-at-work-can-mean-success-in-business/

Les også

Planlegger dere kjedelige medarbeidersamlinger? Prøv å behandle kollegene dine som kunder, ikke som ektefeller...   https://youtu.be/_TmisDw8Nbk
Dummere med dunkelt lys? “Dim lights are producing dimwits” – Joel Soler, American psychologist Foretrekker du at et svakt opplyst kontor  fremfor en godt opplyst arbeidspl...
Det aller viktigste for at teamet skal fungere? Google gjorde en grundig analyse: Hva gjør et Google-team effektivt? I løpet av to år gjennomført en avdeling i Google People Operations  mer enn 200...
Ikke vær resultatorientert! Det er ikke lurt å være altfor resultatorientert. Det er nemlig prosessen for å nå målet er viktig, og resultatet kommer som et resultat av hva vi gjø...
Måkeledere og sure medarbeidere: Bruk furtekontoret Ingen virksomheter trenger måkeledere: En sjef som flyr inn, skiter og flyr ut igjen Jon Morten Melhus er siviløkonomen og stand-up-komikeren som er...
Tøffe og travle dager? Føler deg ubegeistret? Trenger påfyll? Sørg for å ha begeistrende ledere og engasjerte kolleger. Det er ikke så vanskelig, men det krever bevissthet – og kanskje en påminnelse ! https...
Hvorfor høflighet reduserer sykefravær og stress Høflighet på jobben er undervurdert Høflighet, eller det å være vennlig og imøtekommende mot sine kolleger, kan høres ut som en selvfølge. Førsteaman...
Mer engasjerende og effektive møter? Går dere ut av møtene med mer energi enn da dere kom inn? Hvis ikke, sliter dere sannsynligvis med en del ulønnsomme møter Engasjér lederne og m...
Topp 10 spørsmål til medarbeidersamtalen Hva er det lurt å spørre om i medarbeidersamtalen? Her er ti gode spørsmål som stilles i medarbeidersamtalen i amerikanske selskaper, i følge nettste...
Direktøren som høylydt forteller at han går tidlig fra jobben Robbert Rietbroek, konsernsjef i PepsiCo Australia og New Zealand, oppfordrer lederne til å markere tydelige når de går tidlig fra jobb for å hente ba...