8 tegn på frykt i organisasjonen din

Frykt på ulike nivåer i organisasjonen vil ha en negativ innvirkning på medarbeiderne og redusere prestasjoner og resultater.

Varsellampen bør lyse dersom organisasjonen din kjennetegnes av ett eller flere av disse 8 tegnene, sier Tim Kuppler:

1. Dårlig oppførsel blir ikke tydelig og synlig konfrontert og korrigert.
Atferdsproblemer, hvis konfrontert i det hele tatt, korrigeres bak lukkede dører, og de ​​andre medarbeiderne har ingen anelse om hva slags kosekvenser uønsket eller negativ adferd får.

2. Godtgjørelse, insentiver og/eller forfremmelser er utelukkende basert på resultater, ikke resultater OG atferd.

3. En eller flere toppledere har i blant eksplosive, negative utbrudd.

4. Det er en kultur for formøter før man tør å presentere for toppledere.
Presentasjoner, forslag, nye ideer og andre fag må gjennomgås med lavere nivåer, andre ledere eller andre grupper før et møte med en toppleder. Fokuset kan ende opp med å være på hva en leder ønsker å høre i motsetning til hva de trenger å høre.

5. Dårlig eller enveis kommunikasjon.

6. E-post brukes til å egen ryggdekning eller brukes ikke proaktivt overfor ledere eller nøkkelpersoner av frykt eller bekymring for hvordan de vil reagere.

7. En generell mangel på klarhet og retning i ledelse av medarbeidere.
Mangel på tydelighet og tilpasning til strategier, prioriteringer, mål, tiltak og forventede verdier/atferd øker til en viss grad usikkerhet og «frykt». Dette fører ofte til nøling, treghet, feil prioriteringer og dårligere beslutninger og reduserer selvstendighet og proaktive handling.

8. Sammenhengen mellom verdier og forventet atferd er uklar.
Verdiene står på nettsiden eller plakater på veggene, men de er ikke oversatt til forventet atferd. Det er ikke laget systemer for ansettelser, ledelse, utvikling, kommunikasjon og motivasjon som skal forsterke verdier og forventet atferd. (Se Zappos, Ritz Carlton and The Container Store for gode eksempler.)

Tim Kuppler er grunnleggeren av The Culture Advantage og CultureUniversity.com. Han er også coach hos AdviCoach og co-forfatter av boken «Build the Culture Advantage, Deliver Sustainable Performance with Clarity and Speed» 

Ta kontakt for å høre mer om foredrag og rådgiving for å unngå frykt og i stedet skape entusiasme og glede – og bedre resultater – i din virksomhet.

Les også

Total makeover før konferansier-jobb Før jeg gikk på scenen foran 100 deltagere på Landskonferansen for Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB), ble jeg invitert til en total makeover. ...
Velykket lansering av fotballboken «Fiks fotballen» 31.10. på Scotsman FIKS FOTBALLEN ble lansert til fullt hus onsdag 31. oktober kl 18.00, på fotballpuben The Scotsman i  Oslo. "Drillo", Arne Scheie, U21-landslagssjef ...
FIKS FOTBALLEN – årets bok til alle som er glad i fotball Gjør ikke klubben din det bra nok? Da jobber den sannsynligvis feil. I «Fiks fotballen» finner du svaret på hvordan norske fotballklubber og landslag...
Planlegger dere kjedelige medarbeidersamlinger? Prøv å behandle kollegene dine som kunder, ikke som ektefeller...   https://youtu.be/_TmisDw8Nbk
Dummere med dunkelt lys? “Dim lights are producing dimwits” – Joel Soler, American psychologist Foretrekker du at et svakt opplyst kontor  fremfor en godt opplyst arbeidspl...
Det aller viktigste for at teamet skal fungere? Google gjorde en grundig analyse: Hva gjør et Google-team effektivt? I løpet av to år gjennomført en avdeling i Google People Operations  mer enn 200...
Ikke vær resultatorientert! Det er ikke lurt å være altfor resultatorientert. Det er nemlig prosessen for å nå målet er viktig, og resultatet kommer som et resultat av hva vi gjø...
Måkeledere og sure medarbeidere: Bruk furtekontoret Ingen virksomheter trenger måkeledere: En sjef som flyr inn, skiter og flyr ut igjen Jon Morten Melhus er siviløkonomen og stand-up-komikeren som er...
Tøffe og travle dager? Føler deg ubegeistret? Trenger påfyll? Sørg for å ha begeistrende ledere og engasjerte kolleger. Det er ikke så vanskelig, men det krever bevissthet – og kanskje en påminnelse ! https...
Hvorfor høflighet reduserer sykefravær og stress Høflighet på jobben er undervurdert Høflighet, eller det å være vennlig og imøtekommende mot sine kolleger, kan høres ut som en selvfølge. Førsteaman...