Godt nok er mer lønnsomt enn høye mål

Hvis du setter høye mål for medarbeiderne, øker sjansen for at de vil jukse. Det skriver professor ved Handelshøyskolen BI, Bård Kuvaas. Å gjøre så godt man kan er bedre, i følge Ukeavisen ledelse.

Målet helliger midlet. Det gamle ordtaket støttes nå også av forskning som har dokumentert at løpende høye mål gir en større økning i utmattelse og juksing  enn det løpende lave mål, eller gjør-det-så-godt-du-kan mål fører til, skriver professor ved Handelshøyskolen BI, Bård Kuvaas i Dagens Næringsliv.

I forskningen han viser til, publisert av David T. Welch og Lisa D. Ordonez, deltok amerikanske studenter i et eksperiment hvor de fikk tildelt matriser med en rekke tall med to desimaler hvor oppgaven var å finne den kombinasjonen av to tall som tilsammen ble ti. Studentene ble bedt om å løse så mange matriser som mulig på tre minutter, og gjentok oppgaven fem ganger. Etter hver runde oppga de hvor mange matriser de hadde løst og hvor trøtte de følte seg.

Det deltagerne ikke visste, var at forskerne kunne sjekke hvor mange matriser de faktisk hadde løst. Avviket mellom oppgitte og faktise matriser ble brukt som mål på juks.

På bakgrunn av en forhåndstest ble det satt høye og lave mål for oppgaven. Høye mål ble definert som 12 matriser i løpet av tre minutter, lave mål tre matriser.

De som ble gitt høye mål, rapporterte en større økning i utmattelse, og de jukset stadig mer gjennom de fem rundene enn de to andre gruppene som ble gitt lave mål eller å gjøre så godt de kunne.

Dette ble resultatet: De med lave mål løste også færre matriser enn studentene med høye mål (4,73 mot 5,63). Men de som fulgte gjør-så-godt-du-kan målet løste faktisk flere matriser enn begge (5,73).

Kuvaas tror det er en utbredt myte at uetisk adferd i arbeidslivet skyldes et fåtall råtne epler.  Han mener forskningen tyder på at uetisk adferd er resultat av systemer som oppfordrer til det. Hans konklusjon er dermed klar: Dersom målet er gode resultater kombinert med lite juksing, er det best å be medarbeiderne gjøre så godt de kan, og helle droppe de lave og høye målene.

Les Bård Kuvaas’ artikkel her.

Les også

Planlegger dere kjedelige medarbeidersamlinger? Prøv å behandle kollegene dine som kunder, ikke som ektefeller...   https://youtu.be/_TmisDw8Nbk
Dummere med dunkelt lys? “Dim lights are producing dimwits” – Joel Soler, American psychologist Foretrekker du at et svakt opplyst kontor  fremfor en godt opplyst arbeidspl...
Hva i alle verden har papegøyer å gjøre med kunnskap og ledelse? Jeg har lenge vurdert å kjøpe en papegøye, så her forleden gikk jeg til en dyrebutikk som hadde et godt utvalg av arten. Rett innenfor døren satt en...
Det aller viktigste for at teamet skal fungere? Google gjorde en grundig analyse: Hva gjør et Google-team effektivt? I løpet av to år gjennomført en avdeling i Google People Operations  mer enn 200...
Ikke vær resultatorientert! Det er ikke lurt å være altfor resultatorientert. Det er nemlig prosessen for å nå målet er viktig, og resultatet kommer som et resultat av hva vi gjø...
Måkeledere og sure medarbeidere: Bruk furtekontoret Ingen virksomheter trenger måkeledere: En sjef som flyr inn, skiter og flyr ut igjen Jon Morten Melhus er siviløkonomen og stand-up-komikeren som er...
Tøffe og travle dager? Føler deg ubegeistret? Trenger påfyll? Sørg for å ha begeistrende ledere og engasjerte kolleger. Det er ikke så vanskelig, men det krever bevissthet – og kanskje en påminnelse ! https...
Hvorfor høflighet reduserer sykefravær og stress Høflighet på jobben er undervurdert Høflighet, eller det å være vennlig og imøtekommende mot sine kolleger, kan høres ut som en selvfølge. Førsteaman...
Mer engasjerende og effektive møter? Går dere ut av møtene med mer energi enn da dere kom inn? Hvis ikke, sliter dere sannsynligvis med en del ulønnsomme møter Engasjér lederne og m...
Topp 10 spørsmål til medarbeidersamtalen Hva er det lurt å spørre om i medarbeidersamtalen? Her er ti gode spørsmål som stilles i medarbeidersamtalen i amerikanske selskaper, i følge nettste...