Hvorfor høflighet reduserer sykefravær og stress

Høflighet på jobben er undervurdert

Høflighet, eller det å være vennlig og imøtekommende mot sine kolleger, kan høres ut som en selvfølge. Førsteamanuensis og stressforsker ved Uppsala universitet, Dan Hansson, mener imidlertid at denne selvfølgen ofte blir oversett, og at små og enkle grep kan øke trivselen betraktelig. I en kanadisk studie gav blant annet enkel høflighetstrening en drastisk nedgang i sykefraværet, skriver Jon Marius Roald i Dagens Perspektiv.

Høflighet gav lavere sykefravær

– Sykefraværet gikk ned med 38 prosent, stressrelaterte problemer minket, relasjoner blomstret og trivselen og arbeidsgleden økte. Alt på grunn av høflighetstrening, sier Hansson til den svenske arbeidsmiljøavisa Arbetsliv.

Show, don’t tell

Høflig oppførsel koker i bunn og grunn ned til trygghet på jobben. I motsatt ende ligger uhøflig atferd, noe som kan oppleves som negativt og aggressivt. Det kan gjøre at ansatte føler seg krenket eller direkte redde.

– Uhøflighet burde egentlig ikke forekomme. Der det skjer mangler det sannsynligvis klare retningslinjer for hva som er akseptabel og uakseptabel atferd i organisasjonen, sier Hansson.

Men det holder ikke å snakke om at vi skal være høflige og rause med hverandre. Det er hva vi i praksis gjør som er viktig, hvordan vi konkret behandler hverandre i arbeidshverdagen. All verdens fine ord og prinsipper hjelper lite om vi ikke kan observere og føle hvordan vi fungerer sammen både som kolleger og personer på jobben.

Ikke nok å si «Vær snill!»

– Organisasjonen må være klar på å definere hva som er ønsket atferd, og på samme måte hvilken atferd som bør lukes bort, og disse kjørereglene må også kommuniseres ut i organisasjonen i klartekst. Det hjelper ikke å si «vær snill mot hverandre». Det er ikke konkret nok, understreker han.

9 enkle høflighetsgrep

  • Hilse på hverandre
  • Be kolleger med på lunsj
  • Ta godt imot nye medarbeidere
  • Svare på epost
  • Vis interesse: Lytt til andre og prøv aktivt å sette deg inn i deres situasjon
  • Inkluder kollegene dine i ditt arbeid
  • Vær sjenerøs med ros og anerkjennelse
  • Still opp hvis en kollega trenger hjelp
  • Vær flink til å dele kunnskap og informasjon

Kilde: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)

Illustrasjon: © Kristian Hammerstad

Takk til Dagens Perspektiv for denne artikkelen.

Les også

Beskyttet: FIKS FOTBALLEN – årets bok til alle som er glad i fotball FIKS FOTBALLEN Slik gjør klubben suksess med den forgudede og forhatte fotballtreneren Fiks fotballen - ny bok om suksesskriterier for fotballklub...
Planlegger dere kjedelige medarbeidersamlinger? Prøv å behandle kollegene dine som kunder, ikke som ektefeller...   https://youtu.be/_TmisDw8Nbk
Dummere med dunkelt lys? “Dim lights are producing dimwits” – Joel Soler, American psychologist Foretrekker du at et svakt opplyst kontor  fremfor en godt opplyst arbeidspl...
Hva i alle verden har papegøyer å gjøre med kunnskap og ledelse? Jeg har lenge vurdert å kjøpe en papegøye, så her forleden gikk jeg til en dyrebutikk som hadde et godt utvalg av arten. Rett innenfor døren satt en...
Det aller viktigste for at teamet skal fungere? Google gjorde en grundig analyse: Hva gjør et Google-team effektivt? I løpet av to år gjennomført en avdeling i Google People Operations  mer enn 200...
Ikke vær resultatorientert! Det er ikke lurt å være altfor resultatorientert. Det er nemlig prosessen for å nå målet er viktig, og resultatet kommer som et resultat av hva vi gjø...
Måkeledere og sure medarbeidere: Bruk furtekontoret Ingen virksomheter trenger måkeledere: En sjef som flyr inn, skiter og flyr ut igjen Jon Morten Melhus er siviløkonomen og stand-up-komikeren som er...
Tøffe og travle dager? Føler deg ubegeistret? Trenger påfyll? Sørg for å ha begeistrende ledere og engasjerte kolleger. Det er ikke så vanskelig, men det krever bevissthet – og kanskje en påminnelse ! https...
Mer engasjerende og effektive møter? Går dere ut av møtene med mer energi enn da dere kom inn? Hvis ikke, sliter dere sannsynligvis med en del ulønnsomme møter Engasjér lederne og m...
Topp 10 spørsmål til medarbeidersamtalen Hva er det lurt å spørre om i medarbeidersamtalen? Her er ti gode spørsmål som stilles i medarbeidersamtalen i amerikanske selskaper, i følge nettste...