– Humor kan gjøre deg mer vellykket

En vits kan gjøre at du blir oppfattet som vellykket og selvsikker. Men pass deg for de drøye vitsene, viser ny forskning.

Humor og vitsing på jobb kan gjøre mange ting: skape god stemning i lunsjen, bidra til et godt arbeidsmiljø, redusere stress. Men kan det gjøre deg mer vellykket? spør Jon Marius Roald​ i Ukeavisen Ledelse.

Er humor bedre enn yoga på jobben?

Til Psychology Today stiller Art Markman ved Universitetet i Texas spørsmålet «kan det å fortelle vitser på jobb gjøre at folk lykkes bedre?» Og svaret er bekreftende.

Dette spørsmålet har også blitt stilt av T. Bradford Bitterly, Alison Brooks og Maurice Schweitzer i forskningsartikkelen «Risky business: When humor increases and decreases status», som også denne måneden ble publisert i Journal of Personality and Social Psychology.

Artikkelen ser på hvordan og hvilken type humor som kan øke en persons status i organisasjonen. For å teste resultatene brukte de vitser som de først kjørte noen pilotfortellinger på, for å sjekke at de var morsomme – både sømmelige vitser, og vitser som var upassende i en jobbsituasjon.

Status, kompetanse og selvsikkerhet
For å teste om humor faktisk kan øke en persons status eller sannsynlighet for suksess, gjennomførte Bitterly, Brooks og Schweitzer flere eksperimenter. I det ene eksperimentet ble deltakerne eksponert for kundeanmeldelser av to ulike firma – én saklig og seriøs omtale, og en omtale som benyttet humor.

Firmaet som hadde blitt omtalt ved bruke av humor scoret bedre på både status, kompetanse og selvsikkerhet, noe som indikerer at humor kan være en vei til suksess.

Dårlige vitser
Forskningen deres viser også at en vits ikke nødvendigvis trenger å slå an for å gi denne effekten.

I et annet eksperiment observerte de kandidater på jobbintervju. Den ene kandidaten fortalte en vits, mens den andre kandidaten gjorde ikke. I de tilfellene der personen som gjennomførte intervjuet lo av vitsen ble kandidaten oppfattet som mer selvsikker og av høyere status enn en kandidat som ikke slo av en vits.

Til og med i de tilfellene der kandidaten fortalte en vits som ikke slo an hos intervjueren ble hen oppfattet som mer selvsikker enn de som ikke fortalte en vits.

Resultatene peker i retning av at vellykkede forsøk på humor øker en persons status, og gjør at man blir oppfattet som mer selvsikker. Mislykkede forsøk på humor øker ikke statusen, men kan likevel gjøre at man oppfattes som mer selvsikker.

De drøye vitsene
I et siste eksperiment lette forskerne fram de upassende vitsene. De skilte mellom upassende vitser som slo an, som ikke slo an, og personer som ikke fortalte en vits.

De upassende vitsene som ikke traff blink førte til at personen som fortalte dem ble oppfattet som både mindre vellykkede og mindre kompetente. De upassende vitsene som fikk god respons gjorde ingenting med statusen, men gjorde fortsatt at personen ble oppfattet som mindre kompetent.

I begge tilfellene ble imidlertid personene oppfattet som mer selvsikre.

Forteller du en vits på jobben blir du oppfattet som selvsikker, uansett respons på selve vitsen. Hvis vitsen i tillegg sømmer seg å fortelle på arbeidsplassen, og slår an, kan det føre til at du blir oppfattet som både mer vellykket og kompetent.

Dårlige og upassende vitser, derimot, kan både redusere statusen din og gjøre at du blir oppfattet som mindre kompetent.

God og ufarlig humor virker derfor å være den forskningsbaserte veien å gå for å slå an i arbeidslivet.

Hele artikkelen i Ukeavisen Ledelse finner du her.

Les også

Planlegger dere kjedelige medarbeidersamlinger? Prøv å behandle kollegene dine som kunder, ikke som ektefeller...   https://youtu.be/_TmisDw8Nbk
Dummere med dunkelt lys? “Dim lights are producing dimwits” – Joel Soler, American psychologist Foretrekker du at et svakt opplyst kontor  fremfor en godt opplyst arbeidspl...
Hva i alle verden har papegøyer å gjøre med kunnskap og ledelse? Jeg har lenge vurdert å kjøpe en papegøye, så her forleden gikk jeg til en dyrebutikk som hadde et godt utvalg av arten. Rett innenfor døren satt en...
Svart humor tegn på høy intelligens? Har du sans for "syke vitser" og svart humor kan det være tegn på at du er en person med høy IQ og lite aggresjon, viser en forskningsstudie fra Medic...
Det aller viktigste for at teamet skal fungere? Google gjorde en grundig analyse: Hva gjør et Google-team effektivt? I løpet av to år gjennomført en avdeling i Google People Operations  mer enn 200...
Ikke vær resultatorientert! Det er ikke lurt å være altfor resultatorientert. Det er nemlig prosessen for å nå målet er viktig, og resultatet kommer som et resultat av hva vi gjø...
Måkeledere og sure medarbeidere: Bruk furtekontoret Ingen virksomheter trenger måkeledere: En sjef som flyr inn, skiter og flyr ut igjen Jon Morten Melhus er siviløkonomen og stand-up-komikeren som er...
Tøffe og travle dager? Føler deg ubegeistret? Trenger påfyll? Sørg for å ha begeistrende ledere og engasjerte kolleger. Det er ikke så vanskelig, men det krever bevissthet – og kanskje en påminnelse ! https...
Hvorfor høflighet reduserer sykefravær og stress Høflighet på jobben er undervurdert Høflighet, eller det å være vennlig og imøtekommende mot sine kolleger, kan høres ut som en selvfølge. Førsteaman...
Mer engasjerende og effektive møter? Går dere ut av møtene med mer energi enn da dere kom inn? Hvis ikke, sliter dere sannsynligvis med en del ulønnsomme møter Engasjér lederne og m...