Ikke vær resultatorientert!

Det er ikke lurt å være altfor resultatorientert. Det er nemlig prosessen for å nå målet er viktig, og resultatet kommer som et resultat av hva vi gjør i denne prosessen. Også på skøyter, i Formel 1 og fotball har de erfart dette. 

I have only one understanding of development and of making success, and that’s by going step by step.
– Jürgen Klopp, trener Liverpool FC

– Da vi slutta å sekundere, gikk gutta raskere.

Johan Olav Koss, gull-løpet på 10.000 meter i Vikingeskipet under OL Lillehammer 1994.

Hans Trygve Kristiansen, mannen som trente Koss til fire OL-gull i 1992 og 1994, har siden begynnelsen av 1990-tallet ledet prosesser for næringslivet med fokus på prestasjonsutvikling. Han er opptatt av at bedrifter må fokusere på prosessmål i stedet for resultatmål:

«Da vi slutta å sekundere, gikk gutta raskere. Min påstand er at for mange jobber for mye med resultatmål i stedet for å jobbe med treningsmål. Jeg mener også at mange stresser sin egen organisasjon med resultatmål – med de følgene at resultatene blir dårligere.

Hans Trygve Kristiansen
Hans Trygve Kristiansen har i en årrekke jobbet tett med noen av våre mest suksessrike idrettsutøvere og næringslivsledere.

På mange arbeidsplasser er de blitt så opptatt av å måle og rapportere de minste detaljer at både ledelsen og de ansatte har mistet forståelsen for det aller viktigste – hva som skal til for å utvikle bedriften til et enda høyere nivå. De har tatt øynene vekk fra treningsmålene. De har kanskje aldri hatt dem der heller. De har aldri fokusert på det som skaper fart og tempo, det som utløser salg eller høyere produksjonskapasitet.

Mange ledere forteller meg at de har målinger for alt, og er fornøyde med det. Men målinger er ikke prestasjonskultur. Målinger er ikke utvikling. Målinger er bare sekundering, ei stoppeklokke, opplesing av tall. Og for meg er ikke det ledelse. Jeg pleier å si det på samlingene våre. Hadde ledelse vært så enkelt, kunne selv økonomer vært ledere. Det er mange økonomer som reagerer da, men det er bare fint. Det får kanskje flere til å våkne.

Mange bedrifter tror at de får det beste ut av organisasjonen sin ved å måle alt. Men hvordan trives folk med det?

Jeg har stått der selv, med stoppeklokka på langsida. Etter en tid med motgang, la vi bort klokka og valgte å fokusere på teknikken. Først da gikk Johann Olav Koss og de andre skøytegutta raskere. Og det lærte oss en viktig ting. Det avgjørende er å holde fokus på det som skaper farta. Tallene kan vi lese av til slutt,» skriver Hans Trygve Kristiansen i boken «Det skjer under din ledelse».

Raskere Formel 1-dekkskift når de ikke fokuserte på tid

Formel 1: Ferrari's Kimi Raikkonen i pitstop
Formel 1: Ferrari’s Kimi Raikkonen i pitstop

Stephen Shapiro er en amerikansk forfatter og konsulent og internasjonalt anerkjent for sin kompetanse innenfor innovasjon. Shapiro fortalte at han for noen år siden jobbet med et Formel 1-racingteam. Pitcrew’et, som mannskapet kalles, bestod av 19 personer, som utførte servicen på disse ultraraske, høyteknologiske racerbilene, – tanket, skiftet dekk og utførte nødvendig vedlikehold – i løpet av sekunder. De byttet kontinuerlig posisjoner for å finne den beste kombinasjonen for å få teamet til å fungere optimal. Når de trente på å utføre servicen på kortest mulig tid, ble tiden de brukte målt helt ned til millisekunder. Til slutt, uansett hvor hardt de prøvde, greide de ikke å få gjort oppgavene raskere. Det så ut til at de hadde nådd sitt maksimale, beste prestasjonsnivå.

Men så prøvde de å IKKE konsentrere seg om  tid, men i stedet på stilen, måten, de utførte dekkskiftet på. De skulle selvsagt jobbe raskt, men denne gangen skulle de fokusere mer på bevegelsen sine enn på fart. Til sin overraskelse reduserte mannskapet nå tiden med flere tiendedels sekunder, selv om de «følte» de var langsommere.

Dette eksperimentet er et eksempel på at jo mer du fokuserer på målene dine, jo mindre sannsynlig er det at du å når dem. Ved å bekymre deg for fremtiden, tar du blikket bort fra nåtiden, sier Shapiro.

Ikke ansette «resultatorienterte» søkere

Sier søkeren at han eller hun er veldig resultatorientert? Ikke bli imponert. Det er lett å sette opp et mål, men det vanskelige – og interessante – er prosessen for å nå det.

Å være resultatorientert er for mange en hedersbetegnelse. Ledere ønsker ofte resultatorienterte medarbeidere. Målstyring (MBO – Management by Objectives) har i mange år vært benyttet som et nyttig styringsverktøy i næringslivet. Men nå er det kommet motforestillinger mot både målstyring og resultatorientering, fordi det reduserer mulighetene for fleksibilitet, kreativitet, involvering og gode prosesser

– Hvis jeg snakker stygt om resultatorientering, sier rasende og sinte folk at det må jeg ikke kritisere, fordi det er skadelig for ledere, forteller professor på BI, Jan Ketil Arnulf.  – Men resultatorientering er ingen garanti for suksess, snarere tvert imot. Det er prosessfokusering som er viktig.

Hvis du ikke tar deg tid til å gå de skrittene som er nødvendig, får du ikke resultatene. Det er hva vi gjør og hvordan vi gjør det som er avgjørende for å skape resultater. Et resultat-, salgs- eller prosessmål  er helt verdiløst dersom det ikke foreligger en prosess og konkret plan for hvordan, når og hvem.

Hvis en kandidat snakker om hvor resultatorientert han er, bør du ikke  klappe begeistret i hendene, men tvert imot skru varsellampene på full styrke. En slik kandidat må utspørres  grundig om hvordan er tidligere resultater oppnådd og hvordan han eller hun vil gå frem for å oppnå fremtidige resultater

Det riktige og viktige spørsmålet er om den nyansatte er prosessorientert. Er han fokusert på  hva han skal gjøre, når kan skal gjøre det, hvem han skal gjør det sammen med og hva de skal gjøre, og hvordan han bygger sten på sten i et langsiktig arbeid for å oppnå målene?

Les også

Beskyttet: FIKS FOTBALLEN – årets bok til alle som er glad i fotball FIKS FOTBALLEN kommer 24.10.! Slik gjør klubben suksess med den forgudede og forhatte fotballtreneren Fiks fotballen - ny bok om suksesskriterier ...
Planlegger dere kjedelige medarbeidersamlinger? Prøv å behandle kollegene dine som kunder, ikke som ektefeller...   https://youtu.be/_TmisDw8Nbk
Dummere med dunkelt lys? “Dim lights are producing dimwits” – Joel Soler, American psychologist Foretrekker du at et svakt opplyst kontor  fremfor en godt opplyst arbeidspl...
Hva i alle verden har papegøyer å gjøre med kunnskap og ledelse? Jeg har lenge vurdert å kjøpe en papegøye, så her forleden gikk jeg til en dyrebutikk som hadde et godt utvalg av arten. Rett innenfor døren satt en...
Det aller viktigste for at teamet skal fungere? Google gjorde en grundig analyse: Hva gjør et Google-team effektivt? I løpet av to år gjennomført en avdeling i Google People Operations  mer enn 200...
Måkeledere og sure medarbeidere: Bruk furtekontoret Ingen virksomheter trenger måkeledere: En sjef som flyr inn, skiter og flyr ut igjen Jon Morten Melhus er siviløkonomen og stand-up-komikeren som er...
Tøffe og travle dager? Føler deg ubegeistret? Trenger påfyll? Sørg for å ha begeistrende ledere og engasjerte kolleger. Det er ikke så vanskelig, men det krever bevissthet – og kanskje en påminnelse ! https...
Hvorfor høflighet reduserer sykefravær og stress Høflighet på jobben er undervurdert Høflighet, eller det å være vennlig og imøtekommende mot sine kolleger, kan høres ut som en selvfølge. Førsteaman...
Mer engasjerende og effektive møter? Går dere ut av møtene med mer energi enn da dere kom inn? Hvis ikke, sliter dere sannsynligvis med en del ulønnsomme møter Engasjér lederne og m...
Topp 10 spørsmål til medarbeidersamtalen Hva er det lurt å spørre om i medarbeidersamtalen? Her er ti gode spørsmål som stilles i medarbeidersamtalen i amerikanske selskaper, i følge nettste...