Sjefens trivsel smitter

dressed-as-elvis-1bb
Tidligere styreformann Herb Kelleher i Southwest Airlines, et av verdens mest lønnsomme flyselskap, synger Elvis-låter for de ansatte på en av de 70 flyplassene de betjener.

– Lederatferd smitter mer enn noe annet

– Ledere får de medarbeiderne han eller hun fortjener.

Det er Ingar Skaug som sier dette  til Aftenposten. Skaug har vært internasjonal toppleder gjennom mer enn 30 år, blant annet i SAS, Wilhelmsen Lines, og Wilh. Wilhelmsen Holding, der han var konsernsjef. Nå har han samlet sin historie og ledererfaring i boken Levende lederskap. – Å skape trivsel på arbeidsplassen betyr enormt mye, og som leder er det en hovedoppgave å få det til, sier Skaug.

Tidligere daglig leder Roger Keiseraas i NSB Assistor må male «Elg i solnedgang» på to timer
i Begeistrings-kommisjonens nye serie
«Lederne gjøre ting de ikke kan». (Fra boken «Begeistring!»)

– Dette går mye på å bygge en kultur som får alle til å føle frihet til å bidra. Som ledere må vi legge forholdene til rette for det. Vi må sørge for at medarbeiderne får utvikle seg og få frem den kraften som ligger i hver enkelt. Det skaper energi, gir bedre prestasjoner og økt produksjon.

Gøy å lykkes

At budskapet lyder opplagt og enkelt, kan han være enig i, men gjennomføringen er mer komplisert, påpeker han. Det krever blant annet en leder som er åpen og gir tilbakemeldinger og som selv er endringsvillig. En som er synlig og har en velmenende og positiv grunntone overfor medarbeidere og arbeidet som utføres.

Lederens holdning og innstilling smitter, minner han om. Og ikke minst: – En leder må aldri glemme at alle synes det er gøy å lykkes. Derfor må suksess synliggjøres og deles. Det nytter ikke å sitte på toppen og ta all ære selv, sier Skaug til Aftenposten.

Les hele artikkelen i Aftenposten her. 

Klikk her for å lese mer om involverende og lure ledere med smittende begeistring i bøkene «Begeistring!» og «Lure ledere».

Og her kan du lese mer om engasjerende foredrag om hvordan skape  begeistringsledelse, begeistrede medarbeidere  og latterlig lure og lønnsomme virksomheter.

Les også

Planlegger dere kjedelige medarbeidersamlinger? Prøv å behandle kollegene dine som kunder, ikke som ektefeller...   https://youtu.be/_TmisDw8Nbk
Dummere med dunkelt lys? “Dim lights are producing dimwits” – Joel Soler, American psychologist Foretrekker du at et svakt opplyst kontor  fremfor en godt opplyst arbeidspl...
Hva i alle verden har papegøyer å gjøre med kunnskap og ledelse? Jeg har lenge vurdert å kjøpe en papegøye, så her forleden gikk jeg til en dyrebutikk som hadde et godt utvalg av arten. Rett innenfor døren satt en...
Svart humor tegn på høy intelligens? Har du sans for "syke vitser" og svart humor kan det være tegn på at du er en person med høy IQ og lite aggresjon, viser en forskningsstudie fra Medic...
Det aller viktigste for at teamet skal fungere? Google gjorde en grundig analyse: Hva gjør et Google-team effektivt? I løpet av to år gjennomført en avdeling i Google People Operations  mer enn 200...
Ikke vær resultatorientert! Det er ikke lurt å være altfor resultatorientert. Det er nemlig prosessen for å nå målet er viktig, og resultatet kommer som et resultat av hva vi gjø...
Måkeledere og sure medarbeidere: Bruk furtekontoret Ingen virksomheter trenger måkeledere: En sjef som flyr inn, skiter og flyr ut igjen Jon Morten Melhus er siviløkonomen og stand-up-komikeren som er...
Tøffe og travle dager? Føler deg ubegeistret? Trenger påfyll? Sørg for å ha begeistrende ledere og engasjerte kolleger. Det er ikke så vanskelig, men det krever bevissthet – og kanskje en påminnelse ! https...
Hvorfor høflighet reduserer sykefravær og stress Høflighet på jobben er undervurdert Høflighet, eller det å være vennlig og imøtekommende mot sine kolleger, kan høres ut som en selvfølge. Førsteaman...
Mer engasjerende og effektive møter? Går dere ut av møtene med mer energi enn da dere kom inn? Hvis ikke, sliter dere sannsynligvis med en del ulønnsomme møter Engasjér lederne og m...