Lønnsomt 10/5-program styrker omdømmet

105-RuleSmå ting kan gjøre en stor forskjell når det gjelder å øke sosial støtte og bedre arbeidsmiljøet. Ochsner Health System, et av Louisianas største non-profit sykehus, fikk positive målbare resultater både i arbeidsmiljøet og i pasienttilfredshetsskåren ved å iverksette et svært enkelt program som kalles «10/5-programmet», utviklet av Ritz-Carlton:

  • Når de ansatte møter en annen person på sykehuset nærmere enn 10 fot (drøyt 3 meter), må de ta øyekontakt og smile.
  • Når de møtes nærmere enn 5 fot (ca 2 meter), må de si «Hei!».

I løpet av ett år registrerte sykehuset en 5% økning på Press Ganey’s «Likelihood to Recommend»-skår, en 2,1% økning i antall unike pasientbesøk, og betydelig forbedring i pasienttilfredshetsskåren. Ochsner Health System omsatte for $ 1,8 milliarder i 2011. Så selv en 0,1 prosent økning i omsetning gir millioner av dollar de kan bruke til å behandle flere syke mennesker. Det gir en helt ny mening til uttrykket «million-dollar smile.» Latterlig enkelt, men likevel overraskende effektivt.

Klikk her for bokpakken med flere hundre tips og mer enn 30 inspirerende cases om å skape mer begeistring og bedre resultater på jobben i denne bokpakken.

Ta kontakt for å høre mer om foredrag og rådgiving for å skape mer smil, glede – og bedre resultater – for din virksomhet.

Klikk her for å lese mer om 10/5-programmet.

 

Les også

Planlegger dere kjedelige medarbeidersamlinger? Prøv å behandle kollegene dine som kunder, ikke som ektefeller...   https://youtu.be/_TmisDw8Nbk
Dummere med dunkelt lys? “Dim lights are producing dimwits” – Joel Soler, American psychologist Foretrekker du at et svakt opplyst kontor  fremfor en godt opplyst arbeidspl...
Det aller viktigste for at teamet skal fungere? Google gjorde en grundig analyse: Hva gjør et Google-team effektivt? I løpet av to år gjennomført en avdeling i Google People Operations  mer enn 200...
Ikke vær resultatorientert! Det er ikke lurt å være altfor resultatorientert. Det er nemlig prosessen for å nå målet er viktig, og resultatet kommer som et resultat av hva vi gjø...
Måkeledere og sure medarbeidere: Bruk furtekontoret Ingen virksomheter trenger måkeledere: En sjef som flyr inn, skiter og flyr ut igjen Jon Morten Melhus er siviløkonomen og stand-up-komikeren som er...
Tøffe og travle dager? Føler deg ubegeistret? Trenger påfyll? Sørg for å ha begeistrende ledere og engasjerte kolleger. Det er ikke så vanskelig, men det krever bevissthet – og kanskje en påminnelse ! https...
Hvorfor høflighet reduserer sykefravær og stress Høflighet på jobben er undervurdert Høflighet, eller det å være vennlig og imøtekommende mot sine kolleger, kan høres ut som en selvfølge. Førsteaman...
Mer engasjerende og effektive møter? Går dere ut av møtene med mer energi enn da dere kom inn? Hvis ikke, sliter dere sannsynligvis med en del ulønnsomme møter Engasjér lederne og m...
Topp 10 spørsmål til medarbeidersamtalen Hva er det lurt å spørre om i medarbeidersamtalen? Her er ti gode spørsmål som stilles i medarbeidersamtalen i amerikanske selskaper, i følge nettste...
Direktøren som høylydt forteller at han går tidlig fra jobben Robbert Rietbroek, konsernsjef i PepsiCo Australia og New Zealand, oppfordrer lederne til å markere tydelige når de går tidlig fra jobb for å hente ba...